Qingdao wil de haven uitbaggeren zodat schepen met een diepgang van 20 meter er kunnen aanmeren. De containeroverslagcapaciteit moet groeien tot 30 miljoen stuks, waarmee het een van de grootste havens ter wereld wordt. Qingdao is al de belangrijkste importhaven van China als het gaat om ruwe olie en ijzererts. Er zal geïnvesteerd worden in de opslag van distillaten, chemicaliën en LNG.

In de eerste fase van de MoU zal Vopak twee chemicaliënterminals bouwen en beheren met een totale capaciteit van 0,6 miljoen kubieke meter. Volgens SNS is de financiële impact van het project in Qingdao gering, maar geeft het project vooral aan hoe goed de banden van Vopak met de Chinese politiek zijn.

SNS heeft een ‘accumulate’-advies en een koersdoel van 59 euro voor Vopak. Het tankopslagbedrijf noteerde rond 9.45 uur 0,6 procent lager op 54,86 euro, terwijl de MidKap 0,1 procent daalde tot 528,33 punten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl